254 – Gülben


28 Eylül 2012

gulbenergenHiç Gülben Ergen şarkılarını dinlerken oturup düşündünüz mü? Şarkılar ne tip olursa olsun, yani ister yavaş ritimli isterse olabildiğine ve alabildiğine hızlı, kadın son derece temiz bir İstanbul Türkçesi ile söylüyor şarkılarını. Kesinlikle bir harf yutma, sesli düşmesi, ulama, kelimeyi hızlı söyleme ve bunun gibi şarkının güftesini anlaşılmayacak hale getirme gibi bir durum yaşanmadan parça başlıyor ve bitiyor. Hâlbuki diğer şarkılar ve şarkıcılar öyle mi?

Teoman.jpgMesela bir Teoman şarkısı vardır. Paramparça. Şu sıralar 89.8MHz’den yayında olan Show radyo’nun saat 18.20 ila 20.00 arasında program yapan Nihat ve Sivrisinek programında bir akşam tüm yayını neredeyse sadece bu şarkıyı insanların nasıl yanlış anladığı yönünde bir yayın yapmışlığı vardır.

Bir bar taburesinde babamın öldüğü yaştayım

lafının bana göre en tepe yapmış hali “Bir fanta kulesinde babamın öldüğü yaştayım” olmuştu.

Tarkan.jpgTarkan’ın bir albümünde yer alan Öp şarkısında geçen

öp öp doyamadım, sütten ak o gerdana

kısmını “süt dana kol gerdana” şeklinde anlayınca uzun süreler buna kafa patlatmış, sonunda da herhalde bu şarkıyı bir kasap veya bir celep’in yazdığı kanısına varmıştım. Hala daha o kısım gelince durup düşünüp ne dediğini çıkartmaya çalışıyorum.

yasarYaşar’ın bundan belki de 15 sene evvel yapmış olduğu şarkısında

ya bu gece gel ya da bu gece gel, ya bu gece gel ya da gelir ecel

sözlerinin gelir ecel kısmını “GELİRECEM” diye dinlediğimde ve her defasında aynı şekilde algıladığımdan bana bunun doğrusunu söyleyen arkadaşıma olan minnetim kelimelerle ifade edilemez.

Tabi seneler evvel önce Nilüfer sonra da Kayahan Usta’nın seslendirdiği “Yemin EttimKayahanUstaşarkısında geçen “Hüzün Tünellerinde” lafını arada ulama yapılmış olduğundan “Hüzüntün Ellerinde” şeklinde dinlemiş ve doğrusunu anladığımda önce kendimi tebrik etmiş, sonra da Kayahan Usta’nın ilk çıkış şarkısı olan “İstanbul’da ben” şarkısındaki BEN kelimesinin söyleniş şekli ile söyleyen adamdan bunu böyle söylemesini beklemenin normal olduğunu düşünmüştüm. Ama gel gör ki Nilüfer bunu niye böyle söylüyordu anlamakta zorluk çekiyorum. Muhtemelen şarkının müzikalitesi o kadar ilginç ki bu şarkı demek ki ancak böyle söylenebiliyor.

Sezen Aksu’nun

yokluğun da varlığın da yetmiyor

SezenAksu.jpgkısmı ise gene hece birleştirmeleri yüzünden dahi manasına gelen de-da ekinin ayrı okunmaması sebebiyle “yokluğun davarlığında yetmiyor” şeklinde ilk aşamada adamın kafasına dank diye iniyor. Hemen küçük bir fikir jimnastiği ile bunun böyle olmayacağı ancak doğrusu şeklinde olacağı anlaşılabiliyor.

Kızımın küçükken çok sevdiği Tarkan’ın “Dudu” şarkısındaki zemberek kelimesini bilmediği için “içimdeki zemberek kırıldı artık” söyleyişine yakıştırdığı “İÇİMDEKİ ZEFERE” şeklini düzeltmemiz ise mümkün olmamıştı.

Kuzenimin kızı Yağmur’un Türk Basketbol Milli takımının şarkısı olan “uh ah dev adam, 12 dev adam” şeklindeki şarkısını “uh ah demada, 12 demada” şeklinde söylemesi de çocuk kulağının ilk duyduğu şeylerden hemen vazgeçemediğinin en güzel örneklerindendir.

MustafaSandal.jpgMustafa Sandal’ın “Aya benzer” şarkısındaki “aya benzer yüreğim, e doğal olarak takipteyim” kısmını birkaç kerelere “aya benzer yüreğim doğal olarak da ibneyim” şeklinde anlayıp kendi kendime gülmüşlüğüm de vardır.

MFÖ’nün “Bu sabah yağmur var İstanbul’da” şarkısının bir radyo programında istek yapan kişi tarafından “Mustafa” olarak istenmesinden sonra karşılıklı yapılan konuşmanın ardından adamın şarkıyı “Mustafa, yağmur var İstanbul’da” şeklinde anladığı da bu konudaki ilginç yanılsamalardan bir tanesidir.

Aşkın Nur Yengi’nin “Ay inanmıyorum” şarkısını bir arkadaş grubu içerisinde dinlerken, aramızdan birinin “yahu ‘AYRANMIYORUM’ ne demek?” diye soruşuna hiç de şaşırmamak gerekiyor. Bu şarkının bu kısmının daha sonra “ayran buyurun” şeklinde anlaşıldığını da gene Nihat Sırdar’ın programında duymuştum.

Tabi hep fıkralarla anılan Başbakanımız Yıldırım Akbulut’a ithaf edilen SABİLE şarkısı da “eller ayır sabile, yollar ayır sabile, yıllar ayır sabile, biz ayrılamayız” bu konudaki en meşhur yanlış anlaşılmaların başında gelir herhalde.

Hepinize Gülben Ergen netliğinde olmasa da anlaşılabilir müzikler dinlemenizi diliyorum.

Sonraki yazı 255 YAŞAMA SEVİNCİ

253

255

Yorum bırakın